Forandring

Forankring af forandringer

Et er at beslutte noget, men hvordan vil du få det til at ske – også på længere sigt?

Medarbejderne gør det, de tror, ledelsen vil have. En hyppig konflikt viser sig mellem fokus på sikkerhed og en travl dagligdag.
Viser lederen via sin adfærd, at sikkerheden er vigtig, også når der er travlt, mindskes risikoen for ulykker. Derfor er træning i sikkerhed lig med træning af ledere.

Ledere der forankrer mål blandt medarbejderne, vil opnå succes. Men succes kræver en indsats. Indsatsen behøver ikke være stor, men den skal være målrettet, kendt og forstået af alle. Og ikke mindst: den skal være målbar.

Følelser i arbejdsmiljøarbejdet.

Holdbar ændring af vaner kræver, at forandringen opleves som nødvendig.
Forandringer, som medarbejdere og mellemledere ikke kan forstå og engagere sig i, omsættes ikke til en integreret del af virksomhedskulturen.

Ingen kommer til at arbejde helhjertet hen mod det nye mål, fordi følelserne ikke er en del af drivkraften. Dermed ændres de daglige vaner ikke. Der er en reel risiko for, at nogle tænker: ”Det går nok over igen” Det væsentlige ved en forandring er at skabe en proces, der aktiverer medarbejderes og mellemlederes følelser og dermed motiverer til fx at skabe en ny sikkerhedskultur. Min kompetence er at lægge planen sammen med jer, rulle den ud i hele virksomheden og rulle den ind i det daglige arbejde.